Delar Swedbank med sig av uppgifter till kriminella?

Konsumentenheten kan avslöja att kunder till Swedbank är oroliga att bankpersonal läcker uppgifter till kriminella

Konsumentenheten håller just nu på och granskar Swedbank som av våra besökare har anmälts flera gånger då bankkunder till Swedbank misstänker att bankpersonal delar mig sig av bankkundernas uppgifter så som ekonomi, köp av lösegendom d.v.s valuta, bilar, dyra klockor, smycken osv till kriminella.

Ett speciellt kontor avslöjas av våra anmälare som boven bakom kriminellas vetskap om människors ekonomi och köp av lös egendom. Exempelvis klockor, guld, valuta och andra dyra smycken.

Kunder till Swedbank misstänker alltså att bankpersonal hos Swedbank läcker uppgifter till kriminella. Vi på Konsumentenheten har intervjuat en hel del kunder till Swedbank som misstänker att någon eller några har läckt information om vad man köpt för dyra prylar.

– Jag hade precis köpt en dyr klocka och blev då uppringd av bankpersonal hos Swedbank som undrade vart jag hade inhandlat klockan och om jag kunde inkomma med underlag för detta samt undrade man vart jag förvarade klockan. Jag struntade fullkomligt i att besvara dessa frågor då det mer kändes som ett scam från utlandet men tyvärr visade det sig vara sant. Jag kan inte förstå att bankpersonal undrar vart jag förvarar min klocka. Några dagar efter ser jag hur obehagliga människor står utanför min bostad och verkar reka. Mycket obehagligt. Jag är rädd för Swedbank. Detta säger en av personerna vi på Konsumentenheten har varit i kontakt med.

Vidare har vi på Konsumentenheten varit i kontakt med massor av andra personer som känner sig iakttagna av Swedbanks personal.

– Hade precis inhandlat dyra smycken och blev uppring av personal hos Swedbank som ställde sjukt mycket personliga frågor om smyckena. Till en början litade jag på banken men efter att samtalet avslutades så drog jag iväg till pantbanken och sålde allt på stuts. Jag blev alldeles för orolig. Jag riskerar inte min familjs hälsa för att Swedbank är nyfikna på mina prylar.

Oroande utveckling hos Swedbank

Människor känner en stark oro för hur Swedbank har börjat utveckla sig och vi mejlar därför en noga utvald banktjänsteman hos Swedbank för att erhålla svar på kundernas starka oro.

Mejlet vi mejlar till är adresserat till Carlos Martinez som arbetar för Swedbank:

Hej Carlos Martinez,

Vi på Konsumentenheten har mottagit ett stort antal klagomål gentemot er bank Swedbank och vill gärna ha svar på en del frågor då vi just nu granskar er banks telefonsamtal till kunder där ni ber dessa kunder att redovisa sina köp på ett sätt som har skrämt era kunder.

Hur kommer det sig att bl.a du har ringt till bankens kunder och varit så pass frågvis att det har skrämt iväg era kunder till att göra sig av med nyinköpta prylar?

Era bankkunder har till oss känt en väldigt stark oro för att ni läcker uppgifter till kriminella som sedan eventuellt ska stjäla de nyinköpta prylarna. Läcker ni uppgifter till kriminella?

Vi börjar med dessa frågor så fortsätter vi med fler efter att du har besvarat mejlen.

Vänligen
Johan
Konsumentenheten

Inget svar från Carlos Martinez på Swedbank

Konsumentenheten har i dagsläget inte erhållit något svar från Carlos Martinez. Så fort vi har fått ett svar från Carlos Martinez så publicerar vi det svaret omgående.

Vi vet att många av våra besökare är oroliga och vi har påbörjat processen med att granska Swedbank. Vår första uppgifter är att ta kontakt med Carlos Martinez och förhoppningsvis få några svar från Carlos Martinez och Swedbank. Erhåller vi inga svar från Carlos Martinez eller Swedbank så tar vi kontakt med en överordnad till Carlos Martinez på Swedbank. Var inte oroliga vi gör så gott vi kan.