Du kommer lättast i kontakt med oss genom att mejla till kundtjanst@konsumentenheten.se
Konsumentenheten arbetar ideellt och kan hjälpa dig som konsument i vissa fall. Fyll i formuläret som återfinns på webbplatsen så kommer en handläggare att ta kontakt med dig om vi har möjlighet att hjälpa dig i ditt ärende.
Till oss kan du som konsument klaga på företag och produkter som du anser inte lever upp till gällande lagstiftning. Det går även bra att klaga på reklamationer om ni inte redan har kommit överens med företaget innan ni skickar klagomålet till Konsumentenheten.
Ditt klagomål kommer att skickas till en av våra handläggare som på uppdrag av er kommer att ta kontakt med gällande företag du precis har klagat på. Kontakt sker på så sätt att handläggaren kommer att kontakta det företag du anser inte lever upp till gällande lagstiftning och därefter påtala för de vad som ni anser är fel.
Du fyller i det formulär som återfinns på webbplatsen med nödvändiga uppgifter och skickar in detta till oss. Vi i vår tur skickar sedan dessa uppgifter vidare till berörd part d.v.s det företag ni precis klagat på.
Vi tror att företagen då är mer måna om att göra ”rätt” för sig.
Välkommen med ditt klagomål till Konsumentenheten.
Vi gör alltid vårt yttersta när vi företräder dig som konsument och är dig behjälplig med att inhämta ett yttrande från det bolag ni har klagat på. Vidare försöker Konsumentenheten att förmå det företag ni har klagat på att följa gällande lagstiftning men ibland räcker det tyvärr inte alltid till trots de ansträngningar vi gjort och gör.
Konsumentenheten kan då i vissa fall utöver överenskommelse med konsumenten att ta ärendet vidare för prövning i annan instans.
Nej, att begära hjälp från Konsumentenheten är kostnadsfritt och kommer alltid att vara det.
Konsumenthjälp sedan år 2016.